Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Det jeg misliker med kontantstøtten er at den er en offentlig stønad man får for å ikke benytte seg av et offentlig finansiert tilbud. Man får ikke kontantstøtte for å å være hjemme med små barn, man får det for å ikke bruke barnehage.
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Skattepenger brukes på flere ting som avhenger av den enkeltes valg og konsekvenser. F.eks. går mye til konsekvenser av røyking ... Skal man kutte all offentlig støtte/utbetaling til alt som avhenger av den enkeltes valg? Nei, jeg syns ikke dette er et godt argument i det hele tatt.
Ekvivalenten til ditt eksempel, Elin, ville vært at jeg kunne kreve å få utbetalt min andel av anti-røykekampanjer og utgifter til lungekreftrelaterte behandlingsopplegg, fordi jeg ikke røyker. Ingen av mine barn går på den kommunale kultur- og musikkskolen, så der burde jeg også ha noen kroner å hente. Og nå bruker vi bare SFO i halv plass; kan vi få noen kroner der også?
Jeg kjenner ikke til noen andre ordninger der staten belønner folk med kontant utbetaling for å ikke benytte seg av offentlige tilbud, og jeg synes det er en veldig dårlig praksis som ikke burde bestå.
Man har en ordning der man kan søke om pleiepenger for å ta seg av uføre familiemedlemmer. Det hadde vært noe helt annet om man hadde en tilsvarende ordning for å passe egne barn, men slik ordningen er i dag, er den bare fjollete, synes jeg, og den bidrar til å holde en hel rekke unger hjemme, som absolutt burde vært i barnehage i stedet.
|