Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.
Når det gjelder attraksjon på arbeidsmarkedet tenker jeg at dette ikke nødvendigvis slår negativt ut for dem som velger å sjonglere hjemmesituasjonen med deltidsjobb. Man kan ha stor arbeidskapasitet, og ikke minst være dreven i multitasking, ved å ha en slik jobb/hjemmesituasjon, og ikke minst kan det også være positivt når man da er ferdig med denne perioden og har ny giv etter å endelig få bruke seg selv 100% i jobb igjen
Kort sagt: Jeg tror det i mange tilfeller blir hva man gjør det til.
Du må gjerne jobbe deltid for min del, for all del, og jeg synes det er fint å høre at du trives med løsningene dere har valgt.
Men hver gang jeg hører kvinner si at de tror deltidsjobbing over mange år kan telle positivt ved framtidige ansettelser kjenner at jeg det rykker i realitetsorienteringsnerven min.
I virkeligheten konkurrerer man med de menneskene som jobbet fulltid (med eller uten barn) i de åtte årene man selv jobbet 40% natt. For eksempel. Og ansettelser blir gjort basert på konkrete kvalifikasjoner, yrkeserfaring og ansennitet, og heller sjelden kandidatenes moralsk overbevisning og selvoppofrelsevilje.
Og det synes jeg er noe man i alle fall bør ha med i regnestykket sitt.
|