Sv: Kommentarer irl (merkeklær til barn)
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Noen som hadde litt erfaring med skoleuniformer sa til meg at det førte til andre uheldige effekter. En del bArn, som voksne, har behov for å skille seg ut fra mengden. Dersom de ikke får gå individuelt kledd for å skille seg ut, vil enklte ta det igjen i mer utagerende, provoserende oppførsel. Jeg syns man skal få lov til å være seg selv og kle seg som man vil.
Enig.
I tillegg så sier de fra Enland at barna kan bli mobber for feks sokkemerke. For sokkene er bare spesifisert som hvite sokker og kan kjøpes hvor som helst ifra. Ofte brukes klær som et uttrykk - og det er vel også derfor enkelte reagerer på folk som kjøper merkeklær til barna sine. Den kan bety: "Å, jeg synes denne kjolen var fin", men det kan også bety: "Se hvor mye penger jeg har!". Og dette gjelder ikke bare klær, men all oppførsel. Klart at det å ha fadderbarn også kan brukes som en "reklame" for seg selv. ("Se for et bra menneske jeg er!"). Og siden all oppførsel og alle uttrykk kan brukes på den måten forsvinner ikke fenomenet ved å uniformere klærne.