Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.
Nei, ikke nødvendigvis. Men det er mange lærere som vil at man skal bruke fornavnet fordi det ikke skal bli sånn 'skille' mellom barna og den voksne (har jeg erfart med eldsta). Men jeg mener at det skille bør være der, fordi læreren ikke er bestevennen til ungene.
Forøvrig vet jeg også av erfaring at mange eldre leger bli sure hvis du kaller dem med fornavn. En lege skal være dr. etternavn.
Verden er ikke lenger sånn for folk flest - alt er i utvikling, og akkurat som pugging av salmevers ikke foregår i klasserommene lenger, så er det også flere tiår siden den gjengse lærer følte behov for å bli titulert ved etternavn for å oppnå avstand og respekt.
All forskning viser at nærhet og ikke avstand fremmer både kvaliteten på klasseledelse og elevers læring - og det er stor forskjell på å ønske å være bestevenn og det å ha en medmenneskelig nærhet i relasjonen til elever.
Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.
Heh. Nå jobber jeg riktignok ikke i barneskolen, men de få elevene som har prøvd å kalle meg frøken, er ikke akkurat de som viser meg mest respekt, for å si det sånn. Det er vel heller de samme som tror de kan slippe unna med å kalle meg "babe". Ja, det har skjedd. Ja, jeg fikk plukket det av dem.
Bråkjekke elever er et problem for seg, men det er ikke akkurat ordene som brukes som er problemet, men holdningen bak.
Endel av mine elever kaller meg frøken i denne ånden:
Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.
Jeg skulle gjerne blitt kalt frøken, heller enn fornavnet mitt. Synes det er en nostalgisk og hyggelig tittel.
... og det er både hyggelig og fornøyelig.