Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret
ElinM, du er en knupp! 
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
1. 1 rett? Er bærestykket strikket som vrangbord??
Dersom bærestykket strikkes som vrangbord, må det stå tydelig et eller annet sted i mønsteret. Kan det tenkes at det menes at denne masken midt bak skal strikkes svart gjennom alle omganger? Det blir kanskje seende penere ut.
Det står ikke vrangbord noe stred, så du har sikkert rett.
2. Fra høyre mot venstre? Ja, er ikke det veien man vanligvis strikker? Hva mener de?
Fra høyre mot venstre er den veien du skal lese mønsteret.
Merkelig ting å skrive, jeg ville jo ikke lest mønsteret andre veien... De skriver det bare for å forvirre! 
3. Pinnen ut? Jeg strikker på rundpinne. Mener de da til "skjøten" på siden eller til masken før midtmasken bak?
Jeg forstår det slik at starten på omgangen er ved den svarte midtmasken. Pinnen ut betyr en omgang, altså til du er kommet tilbake til den svarte midtmasken.
OK
4. Den første runden i mønsteret er jo sort. Da mistet jeg poenget...
Bare strikk den første omgangen sort.
5. Hvor begynner jeg i runde to? På merket for 1 år eller på første maske i mønsteret? Og hvor begynner pinnen? Ved midtmerke eller ved skjøt?
Begynn ved pilen for den valgte størrelsen, står det i mønsteret. Og så leser du mønsteret fra høyre mot venstre fra denne pilen. Når du er kommet fram til klammen, starter du fra pilen igjen, slik at rapporten gjentar seg. Pinnen begynner ved det svarte midtmerket. Når du strikker mønsteret, skal det bli symmetrisk omkring dette merket.
Det er vel omvendt? At jeg skal strikke klammen om og om igjen? Det er kanskje lettere å forklare når jeg har lagt ut mønsteret.
Jeg strikker altså første runde sort. Når jeg er ved midtmerket igjen, strikker jeg en runde fra 1 års merket frem til klammen, og strikker kun klammen frem til midtmerket igjen? Så begynner jeg på rad tre ved års merket osv.? Jeg skal altså aldri strikke mønsteret før 1 års merket?