Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-07, 10:41   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

ElinM, du er en knupp!

Jeg strikker altså første runde sort. Når jeg er ved midtmerket igjen, strikker jeg en runde fra 1 års merket frem til klammen, og strikker kun klammen frem til midtmerket igjen? Så begynner jeg på rad tre ved års merket osv.? Jeg skal altså aldri strikke mønsteret før 1 års merket?

Når du er ved midtmerket igjen, etter å ha strikket en omgang svart, begynner du som du sier ved 1 års-merket og strikker mønsteret fram til klammen. Er det 32 masker? Slik jeg forstår det, skal du så hoppe tilbake til 1 års-merket, og strikke de samme 32 maskene om igjen. Slik gjør du det hele omgangen ut. Da skal mønsteret gjenta seg flere ganger. Når du har strikket ut omgangen, begynner du på neste omgang også ved 1 års-merket. Etter 3-4 omganger begynner mønsteret å komme fram på arbeidet, og det er lettere å se om man gjør det riktig.

Den delen av mønsteret som er før 1-års-merket skal du ikke strikke. Det skal kanskje strikkes på noen av de andre størrelsene. Årsaken til at du starter ved 1 års-merket, er at mønsteret må gå opp med antall masker du har på pinnen, slik at det blir symmetrisk omkring midtmerket. Dette varierer med hvilken størrelse du strikker. (Dette er muligens opplagt, men jeg sier det likevel.)

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat