Sv: Kaker til 4-årsdag
Jeg har alltid brukt oppskrifta til James Martin på pavlova, den skal ikke ha eddik eller potetmel i, og betydelig mindre sukker enn andre oppskrifter jeg har sett.
6 eggehviter - Stivpiskes
200 g sukker - drysses i de stivpiskede hvitene. Fortsett å piske til marengsen er tykk, og du ikke lenger kjenner sukkerkornene knase mellom tennene.
1 ts maizenna maisstivelse
Fordel marengsen på et bakepapir i en sirkel, ca 24 cm diameter. Bunnen vokser ganske mye, ferdigstekt er bunnen sikker rundt 30 cm.
Ovnen skal være ca 170 grader. Sett inn bunnen, og slå av varmen. La stå minst 6-8 timer, og gjerne over natten.
Lager som regel vaniljekrem av 1 pose idun vaniljekrem for koking når jeg ikke gidder lage selv av plommene. Avkjøl kremen, pisk den luftig. Visp krem av en pakke fløte, og bland kremen sammen med vaniljekremen. Styr for all del unna den ferdige vaniljekremen i desserthylla, den smaker høgg!
Et triks for at pavlovaen ikke skal bli bløt, er å pensle marengsen med smeltet sjokolade, gjerne hvit sjokolade.
Ha kremen på toppen, og pynt med masse frukt/bær, etter smak. En blanding av banan, bringebær, jordbær og pasjonsfrukt bruker å være populært her.
Sånn ellers har jeg dårlig erfaring med barn og kaker i selskap hvor det er masse viltre unger. Gele og is bruker å være mer populært. Lyse toro-muffins også. Jordbær dyppet i sjokolade. Blåbær tredd på strå. Melonkuler på cocktailpinner. Slike ting spiser de mye mer av etter min erfaring.