Generelt om prikker og PM-er
Jeg ser mange er sjokkerte over at det er mulig å lese PM er og prikker, og det skjønner jeg godt. Jeg har selv drevet forum i noen år nå, og har visst at det er mulig å lese PM er dersom man er flink på data og er tålmodig nok til å bruke masse masse tid på å rote rundt i databasen. Dette er noe vi aldri har gjort i vår forumpraksis. Det sjokkerte meg også å få høre at det går an å innstallere tillegsprogram der en kan lese PMene direkte. Og det sjokkerte meg enda mer å høre at dette faktisk gjøres på mange av de foraene jeg og mange her har frekventert.
Så, jeg skjønner reaksjonene, men det er ingen vits i å rette dem mot oss, for vi er blandt dem som er strengest på dette. En PM er privat.
Når det gjelder prikker, så er det mulig å sjekke disse også. Her (og på de fleste andre foraer også) kan admin og moderatorer sjekke prikker dersom det er nødvendig. Moderatorene har begrenset tilgang og ser ikke all informasjonen som admin kan.
Praksisen her er (som på de fleste andre foraer), at vi sjekker når det er nødvendig. Jeg kan forsikre om at terskelen ikke er liten, men det finnes ting vi ønsker å unngå. 2 av hovedtingene vi ønsker å unngå er brudd på forumreglene på prikker (trakkasering, stygge prikker osv), og baksnakking for å skape sur stemning. Det siste er noe som er "nødvendig" på forum med "munnkurv" der man ikke kan ta opp ting direkte i forumet. Det kan man her. Til nå er det ikke mange vi har sjekket, og det har vært en grunn hver gang. Jeg for min del finner det ganske ubehagelig å sjekke slik, og skummer bare etter det jeg leter etter, og foretar konkrete søk så jeg ikke skal se så mye annet.
Oppsummert: Vi leser ikke PM er her, men mange andre steder blir det gjort. Vi leser prikker i konfliktsituasjoner, men utover det har vi ingen interesse av å lese andres prikker. Og jeg vil tro vi er mye strengere på dette her enn andre steder. Selv om vi kansje slår ned på dette på en annen måte enn andre steder (jeg går ut i fra at de fleste andre steder ikke engang er åpne om at det gjøres, og det synes ikke jeg er fair).