Sv: Ansattes påkledning
Når man jobber med mennesker er det, på de aller fleste arbeidsplasser, en kleskode. Enten "taus", eller opplest og vedtatt. Hovedintensjonen er å kle seg slik at en ikke virker støtende og krenkende på andre mennesker. I de fleste tilfeller dreier det seg i hovedsak om å ikke vise for mye naken hud og å ikke vise undertøy.
Jeg jobber som sykepleier der vi går i både uniform og privattøy. Vi har ingen vedtatt, nedskrevet kleskode, likevel bruker vi alle sunn fornuft kombinert med god folkeskikk og respekt for medarbeidere og pasienter.
Her er noe av det vi unngår:
- Korte bukser som viser hud under navlen (eller trusen)
- Korte topper, eller vide topper som viser BH når man bøyer seg frem
- Lårkorte skjørt og shorts. Vi viser ikke noe over knærene.
- Av hygienemessige årsaker: ikke smykker og små dobber i ører/piercing
- Sterkt farget undertøy som viser gjennom klærene
- Hullete bukser
Uansett om man trives i lite tøy: man skal vise respekt for andres bluferdighet. Med det mener jeg at en ikke viser for mye naken hud og undertøy. Avkledd kan en gå hjemme, på jobb bør en kle på seg.
|