Sv: Utdrikningslag og pris
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Ja, nå synes jeg du er gammel og kjip (og gravid, hehe). 
Bryllup er som regel en dag man ønsker å feire sammen med brudeparet, om det er nære venner, familie eller litt mer perifere. En flott fest, som regel. Men så er jeg relativt ung og glad i fest da. 
Så er det ikke så at man må bruke tusenvis på klær og sko. Som regel har man noe fra før eller kan kjøpe noe som passer lommeboka. Vi skal i bryllup neste helg og jeg har kjøpt kjole på ferie i Spania til 25 euro, og det er da mange av kjedebutikkene som har flotte kjoler. Dette bryllupet har en sommerlig pen stil, ikke galla eller stivt.
Gave gir man vel etter relasjon, ikke etter hvordan bryllupet er. Det gjør ihvertfall vi. Når det gjelder utdrikningslag er jeg enig i at det ikke skal ta helt av på kostnader. Har inntrykk av at gutter drar mye mer på enn vi jentene som tar mer hensyn til alle mtp lommebok etc. Mannen min arrangerte lag i juni og det kostet omtrent 3000 per person og inkluderte hotellovernatting i 2 dager, en aktivitet for brudgommen som de andre så på (morsom for alle), en felles aktivitet, golf for brudgom og andre som ville, frokost, lunsj, middag og drikke hele kvelden lørdag. Her var alle kompiser enige om pris og opplegg, men dette må man avklare på forhånd. Jeg synes jo et utdrikningslag faktisk skal inneholde noe, så det er vel vanskelig å få det til på et par hundrelapper.
Jeg har opplevd å gå i bryllup i lånt kjole og ikke ha penger til en presang som var i tråd med hva bruden ønsket seg. Jeg er nok preget av det. Det ble ikke lagt skjul på at det ikke holdt mål, og jeg endte med å reise mange timer før brudeparet med kraftig migrene. I ettertid ser jeg at jeg burde takket nei til hele invitasjonen, men jeg trodde det ble satt pris på at en som var en nær venn av brudgommen prioriterte å komme. (Jeg er ikke god på skikk og bruk eller sosiale regler generelt.)
Jeg er nok litt preget av det enda. Selvom jeg nå har råd til å velge om jeg vil bruke en større sum på et bryllup eller ikke så kjenner jeg at villigheten nok ikke er helt der.
|