Sv: Er noen mennesker født onde?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
ABB mener nok det han sier. Helt klart. Men han evner også å forstå at det ikke er akseptabelt å utføre det han mener i praksis. Han har kompetanse og evne til å holde planer skjult på forhånd til tross for at de preger livet hans i lang tid. Det betyr også at han har forstand på at det ikke er greit å leve dem ut.
Det å da aktivt ta et valg om å bestemme at hans virkelighet er mer verdt enn andres - til tross for at han har kunnskapen til å skjønne bedre - gjør ham til et dårlig menneske. Ond er ikke et ord jeg synes passer på ham, men det er andre og temmelig nedsettende ord jeg mener kler ham godt. Det mest beskrivende blir igrunnen at han er et dårlig menneske.
Selvsagt kan han endre seg. Men det er ikke sikkert det skjer - og det er ene og alene hans eget ansvar. Inntil han endrer seg så er han et dårlig menneske. Han kan kjempe seg opp på et normalt anstendig nivå om han vil. Men det er jo ikke noe som tyder på noe slikt ønske så langt.
Det du skriver her er jeg enig i. Gitt at han ikke har hatt en psykotisk tilstand som gjør at han har fått befalinger fra verdensrommet, men det er vel mindre sannsynlig i og med at han ellers har vært så planmessig.