Tråd: Volvo V60
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-11, 11:32   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V60

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Vi går for DRIVe med start/ stopp, lavt CO2- utslipp og lavt forbruk. Selvsagt er hybrid/el bedre, men jeg har gitt opp å få mannen med på Priusen som jeg opprinnelig ønsket meg, og til daglig er det han som har kjøreavstand til jobb.

Start/stopp fungerer egentlig ikke så veldig bra i praksis vil man se.
Hybride rsom dagens Prius har lite for seg. Hvis man i basis kun har bykjøring og sakte kø kan det lønne seg, men ikke all verdens egentlig. God bil å kjøre er det ikke. Hvis man har ganske lang til jobb vil en vanlig bil være mer effektiv. Prius får ganske høyt forbruk langs ladevei. I praksis er Prius under nordiske forhold bilen som har størst prosentmessig avvik fra oppgitt forbruk til praktisk forbruk.

Start/stopp fungerer kun når motor har blitt skikkelig varm, temperatur ute, temperatur i partikkelfilter, samt kan være avhengig av hvorvidt man har AC aktivert m.m. Er litt forskjeller her mellom bilmerkene, men det man egentlig kan si er at Start/stopp-funksjon er viktigst for prisen - i ECE-testen man i EU benytter for å klassifisere utslipp får egentlig løsningen kjørt seg under optimale forhold (varm bil, oppvarmet lokale, AC etc. avslått) og man får dermed redusert utslipp i henhold til det som er grunnlag for avgifter i Norge. På noen biler er Start/stopp en opsjon som i flere land koster ekstra, men si Norge, Beliga og et par andre med CO2-basert avgiftssystem blir bilen billigere med systemet pga. lavere avgifter - og så kjører folk med det avslått.....

Så vidt jeg husker fungerer ikke Volvos start/stopp-system i temperatur under fire plussgrader. Har man mye småkjøring vil det også kunne deaktivere på basis av batterikapasitet.

Etter hvert som man får plug-in-hybrider kan hybrider ha noe for seg. Dagens modeller blir bare tull - spesielt når man ser på de ekstra "miljøkostnadene" man har i produksjonen, og senere resirkulering.

Hybrider har blitt populære i USA. Her har man får så vidt hatt en effekt på en måte, men mye av effekten kunne vært nådd på andre måter også. Her har man i ganske små pesonbiler gått fra type 2,5-liters V6 og over til hybrid - den samme 2,5-liters V6-eren av gammel og uoptimal konstruksjon kunne også vært erstatte med f.eks. en moderne 1,6-2,0 liters med pustehjelp, samt moderne automatgirkasser, og man har hatt mye av den samme effekten. Mao. - i USA har man solgt "gammel teknologi" og det har vært motstand i befolkningen ellers til å kjøpe "de små motorene" som vi har kjørt med i europa, som effektmessig ikke har ligget noe bak modellene solgt i USA.

Elbil blir i dag hvis man har svært begrensede behov, eller at det er en nr. 2-bil. Man skal huske at de oppgitte tallene for rekkevidde raskt blir noe annet hvis man skal kjøre på veier der man holder 80-90 eller har en del motbakker, samt at rekkevidden også kan påvirkes MYE av temperaturen - og da er ikke norsk vinter så nådig.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat