Sv: Volvo V60
Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.
Vi går for DRIVe med start/ stopp, lavt CO2- utslipp og lavt forbruk. Selvsagt er hybrid/el bedre, men jeg har gitt opp å få mannen med på Priusen som jeg opprinnelig ønsket meg, og til daglig er det han som har kjøreavstand til jobb.
Start/stopp fungerer egentlig ikke så veldig bra i praksis vil man se.
Hybride rsom dagens Prius har lite for seg. Hvis man i basis kun har bykjøring og sakte kø kan det lønne seg, men ikke all verdens egentlig. God bil å kjøre er det ikke. Hvis man har ganske lang til jobb vil en vanlig bil være mer effektiv. Prius får ganske høyt forbruk langs ladevei. I praksis er Prius under nordiske forhold bilen som har størst prosentmessig avvik fra oppgitt forbruk til praktisk forbruk.
Start/stopp fungerer kun når motor har blitt skikkelig varm, temperatur ute, temperatur i partikkelfilter, samt kan være avhengig av hvorvidt man har AC aktivert m.m. Er litt forskjeller her mellom bilmerkene, men det man egentlig kan si er at Start/stopp-funksjon er viktigst for prisen - i ECE-testen man i EU benytter for å klassifisere utslipp får egentlig løsningen kjørt seg under optimale forhold (varm bil, oppvarmet lokale, AC etc. avslått) og man får dermed redusert utslipp i henhold til det som er grunnlag for avgifter i Norge. På noen biler er Start/stopp en opsjon som i flere land koster ekstra, men si Norge, Beliga og et par andre med CO2-basert avgiftssystem blir bilen billigere med systemet pga. lavere avgifter - og så kjører folk med det avslått.....
Så vidt jeg husker fungerer ikke Volvos start/stopp-system i temperatur under fire plussgrader. Har man mye småkjøring vil det også kunne deaktivere på basis av batterikapasitet.
Etter hvert som man får plug-in-hybrider kan hybrider ha noe for seg. Dagens modeller blir bare tull - spesielt når man ser på de ekstra "miljøkostnadene" man har i produksjonen, og senere resirkulering.
Hybrider har blitt populære i USA. Her har man får så vidt hatt en effekt på en måte, men mye av effekten kunne vært nådd på andre måter også. Her har man i ganske små pesonbiler gått fra type 2,5-liters V6 og over til hybrid - den samme 2,5-liters V6-eren av gammel og uoptimal konstruksjon kunne også vært erstatte med f.eks. en moderne 1,6-2,0 liters med pustehjelp, samt moderne automatgirkasser, og man har hatt mye av den samme effekten. Mao. - i USA har man solgt "gammel teknologi" og det har vært motstand i befolkningen ellers til å kjøpe "de små motorene" som vi har kjørt med i europa, som effektmessig ikke har ligget noe bak modellene solgt i USA.
Elbil blir i dag hvis man har svært begrensede behov, eller at det er en nr. 2-bil. Man skal huske at de oppgitte tallene for rekkevidde raskt blir noe annet hvis man skal kjøre på veier der man holder 80-90 eller har en del motbakker, samt at rekkevidden også kan påvirkes MYE av temperaturen - og da er ikke norsk vinter så nådig.