Sv: Har ikke tilgang til markedsplassen lenger
"Han mørke" sier jeg typisk hvis jeg skal forklare noen f.eks. hvem av de tre frisørene jeg mener, hvis det er tre menn og én ser afrikansk ut mens de andre ser nordeuropeiske ut. Er det flere som passer til beskrivelsen "mørk", kan jeg si "han høye, som ser ut som han kan være afrikansk" eller "han som ser asiatisk ut" eller noe sånt. (Er det flere høye, afrikanskutseende menn i gruppen, kan det bli vanskeligere, men det gjelder jo om det er flere små, rødhårede vestlendinger i gruppen også.)
Til det med "nødvendige" ord: Selvsagt er det ikke noe krav at et ord må være "nødvendig" for å kunne brukes. Men ordet "neger" blir ofte "forsvart" av folk som synes det er veldig nyttig og nødvendig, for "hva skal man ellers si hvis man mener å beskrive én afrikansk-utseende person blant en flokk hvite?". For det første: Hvor ofte skjer egentlig dette? Og for det andre: Vi har ikke tilsvarende substantiver for noen andre typer utseende eller etnisk opphav, så hvorfor føler en del folk så sterkt behov for å ha et eget ord for akkurat denne gruppen mennesker ("folk som ser ut som om noen av forfedrene deres kom fra Afrika sør for Sahara")?