Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-11, 20:49   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Jada, vi har flere tråder om dette eller nesten det samme temaet - jeg har lest alle - men folk oppdager jo stadig nye bøker som det kan være fint å tipse om, så jeg prøver på en ny tråd likevel.

Poden, eller egentlig helst pappaen, har funnet ut at "Tordivelen flyr i skumringen" ikke helt fenger - kanskje den er for "subtil" i handlingen til at han helt får med seg at det er spennende? I alle fall vil de gjerne finne på noe annet, og legge den boken til side til senere. Hele poenget er jo at det skal være morsomt. Og da spør vi her om tips, såklart.

Så hva liker Poden? De fire første Harry Potter-bøkene har jeg lest for ham, og de slo veldig an. Han har lest, eller blitt lest for, så å si alt av Roald Dahl. Han elsker Ole Lund Kirkegaard-bøkene, som han har lest selv (alle sammen, tror jeg), og han er kommet ganske langt i Narnia-serien på egen hånd. Sist helg leste han "Kabang!" av Mark Haddon, som visst var både morsom og spennende. Vi har lest "Brødrene Løvehjerte", "Mio, min Mio" og "Ronja Røverdatter", dessuten "Trollmannen fra Oz" og mye annet, og han leser "Doktor Proktor"-serien på egen hånd.

Jeg tror kanskje han ville like Alexandria-bøkene til Jon Bing ("Azur, kapteinenes planet" og de der), men de er ikke i salg - kan dog sikkert skaffes på biblioteket. Dem tror jeg da egentlig han helst kan lese selv, og vi er mest på utkikk etter en ny høytlesningsbok. Vi har nettopp kjøpt "Jorden rundt på 80 dager", så den er en mulighet. Og så har vi både "Momo, kampen om tiden" og "Den uendelige historie" liggende (litt fordi jeg ikke har greid å bestemme meg for om vi skal lese dem på norsk eller tysk ).

Noen andre forslag? Klassikere? Nye ting vi ikke vet om?