Sv: Forventninger til politiske ledere
Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.
Alle på Utøya var helter!!
Man skal være litt forsiktig med å bruke ordet "helter" om alle som var på Utøya. Man skal anerkjenne det grusomme de opplevde, men ikke opphøye alle til en status flere ikke vil kjenne seg igjen i. Det er bare å legge en ekstra stein på den børen de allerede bærer. Jeg mener at det er de som var på øya som må få utpeke sine egne helter, ikke alle vi som ikke var der.
Og så kjenner jeg at dette er en viktig diskusjon som utspiller seg her inne. Og Katta setter fingeren på mange viktige argumenter. Til syvende og sist så tror jeg ikke at Utøya alene blir bestemmende for hvem som kommer til bli ledere i AP i fremtiden. Men det er likevel en stor sannsynlighet for at det vil kunne være medvirkende på den ene eller andre måten, enten fordi man synes at de som var ledere viste godt lederskap i ettertid, eller fordi man (underbevisst) klandrer dem for å ha reist.
At hendelsene den 22. juli kommer til å prege det norske samfunn fremover er det ingen tvil om. Det som blir interessant er å se hvordan vi lar oss påvirke av dette.
|