Sv: Forventninger til politiske ledere
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg tenker at han hadde flere valg. Å reise tilbake med båten, som ga dem god beskyttelse, ville ikke vært noe man gjorde for å komme i avisa eller bli omtalt som "helt" av mediene, men fordi man føler et ansvar, og ikke bare fordi man er i besittelse av øyas eneste båt, men fordi man tenker, handler og reagerer til alles beste. For fellesskapet.
Men tror du han kunne kjøre fergen helt uten videre? Og tror du en uerfaren fergefører uten videre kunne redde folk opp av vannet og i fergen uten å utsette dem for videre fare?
Og hva er egentlig AÙF-lederens ansvar på Utøya i utgangspunktet? Har han personlig ansvar for ungdommene der som fra før har hver sin voksne leirleder i fylkeslagene? Er han den som er ansvarlig over alle på Utøya?
Jeg mener fortsatt at i den situasjonen som utspant seg på øya gjorde AUF-lederen det eneste man kan forvente av nordmenn i dødsfare, men jeg er nysgjerrig på hva slags inngående fakta om AUF-lederen du sitter på siden du tydeligvis forventet deg at han skulle være den reneste McGyver.
|