Lakkskade i bildør
I kveld fikk vi et lite hyggelig besøk på døra. En mann og en dame påsto at vi hadde slått fordøra vår inn i deres bil og forårsaket lakkskader. De mente at vi hadde stukket av, og de hadde hatt et vitne som haddde notert bilnummeret vårt. Jeg ble helt forskrekket, for det var virkelig ikke noe jeg hadde merket. Det de sa om tid og sted stemmer, vi var på det stedet og mannen på døra hadde lagt merke til min mann som løp litt ut og inn av butikken vi hadde parkert utenfor.
Jeg ble med ut for å se på skadene, og det var skader to steder på hans dør. Den ene ganske kraftig, ca. 1x1 cm stort "sår" i lakken på en slags metallist, og så en bitteliten stripe over der igjen. De hadde inspisert vår bil før de ringte på og mente at vi hadde tilsvarende skader på bildøra, noe jeg ikke klarte å se (vi har en gammel bil med flere småskader på dørbladet). Merkene var i samme høyde, målt på øyemål med migrenesyn. Men det er helt uforståelig for meg at vi kan ha laget så stort merke på hans dør uten å merke det selv i det det skjedde! Jeg kan ikke nekte for at det har skjedd heller, for det er mange detaljer som stemmer, men også mange som ikke stemmer, og er litt fortvilet over dette altså. Mannen min nekter plent, han er sikker på at det ikke sto noen biler på høyresiden vår, og at han lukket høyre dør helt opp uhindret når han kom ut for å snakke med meg som satt i bilen og ventet.
Vi overtok bilen for 1 mnd siden, har bilforsikring for første gang, og har delkasko. Mannen skulle ta med seg bilen å få en takst på skaden, han mente at det kanskje holdt å lakkere den metallista og rubbe bort den lille stripa over, men det kan jo være snakk om hellakkering av døra også. Vi skrev ikke skademelding, ville ha takst først. Han skulle ikke til merkeverksted.
Jeg er redd det blir fryktelig dyrt med en slik lakkering, noen som aner hva det vil koste? Det var ingen synlig bulk, kun (delvis) bortskraping av lakken, og ikke på selve døra, men en bred metallist. Lønner det seg å betale og gå utenom forsikringen når jeg er fersk forsikringstager?