Sjokolade og ballonger til barna
I disse dager er det helt naturlig at man møter på representanter for politiske partier der det er ansamlinger med mennesker. Vi var på Jessheim storsenter og et par andre steder i dag, og jeg opplevde noe som i grunnen provoserte meg litt. Hvorfor er det slik at når vi voksne har takket pent nei til å motta valgmateriell, så gir de seg på ungene? Ved mer enn en anledning ble ungene tilbudt både sukkertøy og ballonger med partilogo på. Den ene gangen da jeg ga klar beskjed om at de ikke skulle ha, så begynte de til og med å snakke om hvor synd det var på ungene mine som ikke fikk en liten ballong en gang- type ferdig oppblåst, i partifarge og med logo, på pinne. Unnskyld meg, men mine barn skal da ikke rusle rundt på kjøpesenter og reklamere for fremskrittspartiet, eller andre partier som er helt uaktuelle å sympatisere med. Litt senere stod det en kar og lokket til seg ungene med hei unger vil dere ha sjokolade. Mine barn er enkle og kommer løpende når de blir tilbudt noe (det er kanskje på tide å ha en samtale om dette), og slik fikk de selvfølgelig tak i oss også. Vi var jo aldri mer enn en meter bak, men hadde ikke ungene gått for å få godis hadde vi aldri vært i nærheten av å snakke med representantene for dette partiet.
Er dette virkelig vanlig kotyme i disse dager - at man gir seg på å dele ut ballonger og godterier til ungene for å få tak i foreldrene? Er det meningen at små mennesker som ikke forstår rekkevidden av dette skal gå rundt som små reklameplakater for politiske partier? Er jeg snipete som blir litt gretten av det her?
|