Hjelp! Må jeg gi opp den gode gamle epostadressen min? (Virus, spam?)
Jeg har ved to-tre runder (med lengre pauser imellom) blitt nedlesset med ymse rare mail, gjerne 5-10 av gangen. Som noen ganger videresender mail videre til folk jeg kjenner. Jeg er usikker på om dette er virus, spam, whatever. Nå er jeg så lei at jeg vurderer å begynne et nytt liv med ny konto. Det jeg har gjort hittil er å putte mailene i søpla, og slette søpla med en gang. Nå har jeg merket mange av de som søppel, men de kommer fortsatt inn i den vanlige innboksen.
Noen ganger har det også vært mailer fra folk jeg kjenner, og det har vært litt ekkelt, for det har vært løsrivne sitater (på norsk) som jeg antar at de som har "sendt" til meg har skrevet til andre. F.eks fra en offentlig innstans, min arbeidgiver. Noen av dem framstår som reklame for et eller annet.
Eksempler på de siste mailene:
Overskrift:
Sitat:
postmaster@hotmail.com, Deliviry status information (Failure)
Innhold:
Sitat:
1 vedlegg (1,7 kB)
致贵公司信函G.eml
Last ned(1,3 kB)
Download as zip
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
rlzxzp@sohu.com
--Videresendt meldingsvedlegg--
From: irmasepostadresse@hotmail.com
Subject: 致贵公司信函G
To: rlzxzp@sohu.com
Date: Sun, 4 Sep 2011 17:33:50 +0800
LÖº¯£º
ÎÒ¹«Ë¾¿É°ï´ú¿ªÆ±Îñ¡£È«¹ú¸÷µØ·¢Æ±¡£Ôöֵ˰·¢Æ±¡£¡£
רÓá£ÆÕͨ¡£¹ã¸æ ¡£½¨Öþ¡£µÈµÈ¡£ÈçÓÐÐèÒª¿ÉÁªÏµ
ÐìÉú£º13827283550
QQ£º1293023999
ÈçÓдòÈÅÇëÄãÁ½âлл
Noen ganger får jeg også mail fra mailadresser i samme momanget som alle de andre merket med "postmaster hotmail", f.eks adresser av typen "pskvlm@188com" og kinesisk skrift i mailen.
Noen som vet hva slags mail dette er snakk om, og om det er mulig å bli helt kvitt dette?