Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-11, 12:45   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Jo mindre kar du har, jo mer jobb er det. Jo større det er, jo mer selvgående er det, og min erfaring er at stabiliteten på vannkvalitet er bedre jo større det er, og sjansen for å få sykdom på fiskene likeså.

Bolle vil jeg ikke anbefale, all den tid at det er vanskelig å sette en pumpe med filter i en bolle, noe som betyr vannskift og rengjøring veldig ofte. Dessuten så er det minimalt med fisk du faktisk kan ha i en bolle.

Jeg startet med 60 liter. Hadde store oppstartsproblemer med sykdom og død. Så kom litersyka snikende, og de 60 ble byttet ut med et på 180 liter. Oppstarten her gikk som en drøm, og jeg mistet vel knapt en fisk.

Nå i dag så har jeg to kar gående. Et på 300 liter og et på 60. Inntil nå nylig hadde jeg også et på 20 liter, men det tømte jeg før ferien. All fisk oppi det var død. Usikker på om jeg kommer til å starte det igjen, for det er så begrenset hva jeg kan ha oppi der.

300 literen den står nå her og klarer seg selv stort sett. Jeg bytter vann innimellom, og tar filteret nå og da. Ut over det så er det lite å gjøre med det karet.

60 literen skifter jeg noe oftere på, for det blir mye raskere grumsete. Her spiller nok størrelsen på pumpa en stor rolle, samt hvilke fisker man har.

Ta deg en tur inn på akvaforum.no. Der finner du masse informasjon om fisk og akvariestørrelser.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat