Sv: Nigellas sjokoladeostekake
Her er en norsk oversettelse jeg har kopiert fra nettet uten å huske hvorfra:
Sitat:
Ingredienser
125 g Digestive kjeks
1 ss kakao
50-60 g smør
500 g kremost (romtemperert!)
150 g sukker
1 ss vaniljesauspulver
3 hele egg
3 eggeplommer
1,5 dl rømme
1 ts kakao rørt ut i vann
175 smeltet kokesjokolade (litt avkjølt)
75 g kokesjokolade (smeltet, til pynt)
Forberedelse:
45 min.
Koketid
45-60 min.
Mengde
10 porsj.
Slik gjør du:
Steketemperatur 180 grader, 45 - 60 minutter
Bunn: Kjeks, kakao og smør mikses til en "mørk, fuktig sand". Knokes ned i kakeform (vanlig størrelse). Sett formen i fryseren i noen minutter.
Sjokoladefyllet: Miks følgende til en veldig(!) tynn røre: kremosten (NB! må være romtemp.), sukker, vaniljesauspulver, eggene og plommene, rømmen og kakaovannet. Nå skal den smeltede sjokoladen i, det er viktig at den er litt avkjølt, vend den inn i røren.
Ta kakeformen ut av fryseren og pakk den inn med aluminiumsfolie under (så røren ikke renner ut).
Hell røren i formen.
Nå skal den stekes i vannbad! Legg formen i en langpanne, hell kokende vann i langpanne slik at det står halvveis opp på kakeformen. Det er mulig kakeformen flyter litt opp, det gjør ingenting.
Kaken er ferdig etter 45-60 minutter på 180 grader - husk kokende vann allerede i vannbadet, den er klar når den er fast i kantene, men skal fremdeles skjelve i midten.
Glasur: 75 g smeltet sjokolade sprinkles over toppen av kaken i et morsomt eller pent mønster, alt etter humør.
Jeg tror jeg vet hva feilen jeg gjorde var: jeg vispet ikke ut osten først, men hadde i egg og sukker med en gang. Håper det går bra likevel - den skal være med i konfirmasjon i morgen. Kaka er kjempegod, men ekstremt mektig.