Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-11, 21:39   #9
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Her er en norsk oversettelse jeg har kopiert fra nettet uten å huske hvorfra:

Sitat:

Ingredienser
125 g Digestive kjeks
1 ss kakao
50-60 g smør
500 g kremost (romtemperert!)
150 g sukker
1 ss vaniljesauspulver
3 hele egg
3 eggeplommer
1,5 dl rømme
1 ts kakao rørt ut i vann
175 smeltet kokesjokolade (litt avkjølt)

75 g kokesjokolade (smeltet, til pynt)

Forberedelse:
45 min.
Koketid
45-60 min.
Mengde
10 porsj.

Slik gjør du:
Steketemperatur 180 grader, 45 - 60 minutter

Bunn: Kjeks, kakao og smør mikses til en "mørk, fuktig sand". Knokes ned i kakeform (vanlig størrelse). Sett formen i fryseren i noen minutter.

Sjokoladefyllet: Miks følgende til en veldig(!) tynn røre: kremosten (NB! må være romtemp.), sukker, vaniljesauspulver, eggene og plommene, rømmen og kakaovannet. Nå skal den smeltede sjokoladen i, det er viktig at den er litt avkjølt, vend den inn i røren.

Ta kakeformen ut av fryseren og pakk den inn med aluminiumsfolie under (så røren ikke renner ut).

Hell røren i formen.

Nå skal den stekes i vannbad! Legg formen i en langpanne, hell kokende vann i langpanne slik at det står halvveis opp på kakeformen. Det er mulig kakeformen flyter litt opp, det gjør ingenting.

Kaken er ferdig etter 45-60 minutter på 180 grader - husk kokende vann allerede i vannbadet, den er klar når den er fast i kantene, men skal fremdeles skjelve i midten.

Glasur: 75 g smeltet sjokolade sprinkles over toppen av kaken i et morsomt eller pent mønster, alt etter humør.

Jeg tror jeg vet hva feilen jeg gjorde var: jeg vispet ikke ut osten først, men hadde i egg og sukker med en gang. Håper det går bra likevel - den skal være med i konfirmasjon i morgen. Kaka er kjempegod, men ekstremt mektig.