Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?
Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.
hva slags reaksjoner barna får av det de ser vil i de fleste tilfeller ikke vise seg umiddelbart eller ved at barna sier; "huff mor, denne var nok litt for skummel for meg"
Men at det finnes en klar sammenheng mellom språk-bruk og rolle-lek hos barn som har sett slike filmer er jeg ikke i tvil om, faktisk og som det ble nevnt her, jo tidligere man lar de se filmer med høy aldersgrense jo høyere blir terskelen for hva de "trenger" av visuell stimuli for å tilfredstille behovet av å presse grenser, føle seg store osv osv osv
Dette mener jeg gjelder andre ting også innefor dette med grensesetting ovenfor våre barn, grensene må være såpass strenge at ungene kan føle at de sprenger noen grenser av og til og er med å bestemme litt over seg selv, dette gjelder de aller yngste barna også, det er bare situasjonene som endrer seg.
Bare se minsten min når han kler på seg selv og tror det er han som har bestemt hva han skal ha på
Det var min sønn som så Harry Potter, men han hadde fylt åtte (hvis det var min sønn Jessica siktet til da) Det ble sagt til å begynne med at dette var en film som hadde åtte-års grense i følge med voksne og elleve hvis de skulle gå alene. Vi som oppegående, strenge og svært kritiske foreldre hadde lest boken for poden og vi følte også at dette var så klar fantasi at poden ville takle det. Det viste seg at vi tok feil og det visuelle ødela mye av de bildene han hadde laget seg fra boken, det ble alt for voldsomt for han rett og slett.
Mellomste vår kunne fint ha sett den og så den også som åtteåring, men hjemme i sofaen der vi spolte over de sterkeste scenene.
Terkel i knipe er en animert satirisk film med 11 års grense som handler om en gutt i sjette klasse
Den får ingen av mine se, jeg har selv sett klipp av den på nettet og språket og holdningene i den filmen ligner ingenting jeg noen gang har vært borti.
Tolvåringen min skjønner veldig godt at dette er film og ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men den sender allikevel signaler som jeg ikke ønsker skal komme mine barns vei.
Mye mulig de kommer over den hjemme hos noen andre, men da har de hvertfall klart for seg at dette er ikke noe vi foreldre godtar.
Jeg er enig i at det er vi som foreldre som må se an barna våre og hva de tåler, men det er også en grunn til at aldersgrensene er det de er, og det er absoltt en rettesnor jeg personlig syns ofte aldersgrensene er for milde
At en treåring skal se ringenes herre og lignende filmer bare fordi de tåler det og syns det er moro, syns jeg blir helt feil. Dere som gjør det mener at de ikke tar skade av det på noen som helst måte, men de hadde da virkelig ikke tatt skade av å la vær å se det heller.
Sjansen for at den setter spor er ganske stor.
Det var din sønn jeg siktet til ja Han var 7,5 år da og om han hadde fylt 8 år så tror jeg ikke reaksjonen hadde vært så forskjellig.
Ang. Terkel i knipe så er jeg helt enig. Har selv hørt unger som har brukt ord fra denne filmen. Det var unger på 9 år. Skikkelig moro å si: Bloody motherfucker osv. Jeg spurte om de visste hva det betydde, men det gjorde de ikke. Jeg spurte hvor de hadde hørt dette og det var på TV1000 der Terkel i knipe gikk.
|