Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-06, 12:50   #86
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg hentet ikke opplysninger men regnet bare med at de syntes det var ok, siden de har den ordningen. Tenker i utgangspunktet ikke på at alle blir medlem hvis man ikke melder seg ut (-men selvfølgelig, det er jo enda verre) men at spedbarnet ufrivillig meldes inn ved dåpen. Dåp og medlemsskap i kirken burde ikke nødvendigvis henge sammen, i allefall ikke hvis denne seremonien også er til for ikkekristne! (på samme måte som at HEF sin navnefest er en seremoni som kan benyttes av alle, uavhengig av livssyn og religion, og at man derfor naturlig vis hverken behøver å være medlem av HEF, eller at barnet blir medlem der ved at den benyttes).

Men hvis de færreste medlemmene synes det er en ok løsning regner jeg med at det er noe om diskuteres innad i organisasjonen, og at de finner en annen måte å skaffe medlemmer på etterhvert. Vel, det er forsåvidt ikke min sak hvordan kirken drives siden jeg ikke er medlem, og det var heller ikke det som var diskusjonen. Unnskyld avsporingen!

At barn blir medlem ved dåpen er jo da et valg foreldrene tar, på lik linje med mange andre valg vi foreldre tar på vegne av våre barn.
Tror nok ikke mange tenker på at de valgene man tar for sine bare er noe ufrivillig fra deres side. Litt vanskelig å spørre de om råd liksom, eller man kan spørre men svarene tror jeg vil være litt dårlige.
Det vil jo være det samme som npr foreldre lar sine brn begynne på noe annet en offentlig skole, eller at de starter i barnehagen. Valg vi foreldre tar på vegne av våre barn, uten at de har så mye de skulle sagt egentlig.

Når det gjelder automatisk innmelding å er det ikke noe kirken har bestemt på egenhånd. Det er vel en besluttning tatt av vårt folkevalgte storting (tror jeg da) Dessuten har vel normalt dødlige kristne lite å si innen styringen av kirken.