Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?
Opprinnelig lagt inn av Mams, her.
At barn blir medlem ved dåpen er jo da et valg foreldrene tar, på lik linje med mange andre valg vi foreldre tar på vegne av våre barn.
Tror nok ikke mange tenker på at de valgene man tar for sine bare er noe ufrivillig fra deres side. Litt vanskelig å spørre de om råd liksom, eller man kan spørre men svarene tror jeg vil være litt dårlige.
Det vil jo være det samme som npr foreldre lar sine brn begynne på noe annet en offentlig skole, eller at de starter i barnehagen. Valg vi foreldre tar på vegne av våre barn, uten at de har så mye de skulle sagt egentlig.
Ja, det er mange slike valg man tar, og vi vektlegger dem forskjellig. Jeg synes at å melde barnet inn i en menighet eller organisasjon som man selv ikke har noe forhold til (og kanskje til og med tar avstand fra), kun for å ha en fin feiring en dag, for så å la det velge å medle seg ut selv 15 år senere, er i overkant.
Hvis foreldrene gjør det for å melde barnet inn i en organisasjon/kirkesamfunn de selv er engasjert i og har mye glede av å være medlem av er det en annen sak (selv om jeg personlig synes at det er ett av de valgene man burde få lov til å gjøre selv). Det ser jeg på som mye mer naturlig.
Sitat:
Når det gjelder automatisk innmelding å er det ikke noe kirken har bestemt på egenhånd. Det er vel en besluttning tatt av vårt folkevalgte storting (tror jeg da) Dessuten har vel normalt dødlige kristne lite å si innen styringen av kirken.
Det var jeg klar over, det var derfor jeg ikke mente dette i denne sammenhengen 
Sist redigert av My : 03-10-06 kl 13:05.
|