Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-11, 23:45   #223
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Vi har identifisert problemet, jah! Det oppstår mellom dag 4 og dag 13! Og jeg har kalt det reaktiv depressiv episode uten å blunke (og lagt sorgreaksjon til som fritekst). Den 14-dagersregelen er kunstig og man kan fint gjøre unntak fra den:

Brå debut vil jo en sorgreaksjon slik vi har diskutert på generelt grunnlag her ha, og symptomene er jo svært alvorlige hvis man fremdeles ikke er arbeidsfør etter fire fridager.

Jeg ser at det hadde vært greitt i forskningssammenheng å skille ut rene sorgreaksjoner fra andre årsaker, men likevel synes jeg det er skummelt og at det lett kan bli slik at bordet fanger og det plutselig er en "rett" alle har "krav på".

Ja, jeg tror heller ikke vi skal kalle noe bare sorg. Eller reaksjon etter dødsfall. Det må noe "alvorlig" inn der, ellers kan det fort bli alminneliggjort. Tenker jeg. Men å kalle en spade for en spade i trygdesystemet tror jeg er fornuftig, og ikke måtte presse det inn i noe som egentlig er mer alvorlig bare fordi en passende diagnose ikke finnes.

Jeg tør for eksempel ikke tenke på hva som hadde skjedd om vi ikke hadde hatt den R-diagnosen med Slitenhet. Skulle vi kjørt alle over i en F-diagnose på belastningsreaksjoner eller den ME-diagnosen mange lurer på om de kvalifiserer for når de kommer? Det ville vært veldig feil på mange nivåer. Og når man så har en slik litt mer allminnelig diagnose, går det an å si ting som at den diagnosen vanligvis ikke medfører behov for sykmelding, eventuelt kun kortvarig. Diagnoser legger litt premissene for oppfølgingsopplegget også.