Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Ja, jeg er enig i dette.
Jeg syns også at det er litt tynt å debattere ut fra hovedinnlegget som handler om at en dame føler at det er mer vanlig å sykmelde seg ved gamle foreldres naturlige dødsfall i våre dager. Det blir jo bare synsing og føling om andre menneskers moral og etikk i forhold til sykelønnsordningen. Noe som også preger hele den offentlige debatten om sykelønnsordningen i noen grad.
Siden det var jeg som startet debatten er det kanskje på sin plass å presisere at jeg egentlig er langt på vei enig med Kasia og Darth. Jeg har også presisert at det var en "følelse" og en påstand som jeg refererte, men jeg hadde lyst til å få den debattert bl.a. fordi jeg syntes det var vanskelig å svare der og da på påstanden. Sånn sett har det vært en nyttig tråd for meg, men jeg er enig med Kasia i at det er uheldig å ha debatt som ikke er basert på statistikk eller dokumenterbare endringer.
Jeg synes i grunnen altfor ofte at sykemeldingsdiskusjoner her på FP ender opp i en stillingskrig der noen mener at "noen" uthuler sykelønnsordninger men andre føler seg båssatt som "noen" fordi deres situasjon på en eller annen måte faktisk er lik den som blir karakterisert som uthuling. Folk er forskjellige, er i forskjellige livssituasjoner og har ulike ressurser til å møte de problemstillingene de kommer opp i. Og det er jo litt av det som er vitsen med å ha en velferdstat da, at man skal kunne få hjelp til å håndtere ulike livssituasjoner på en verdig måte.
|