Om karakterer
Da jeg gikk på lærerskolen var det tallkarakterer (hvor 1 var best og man stod på 4). Jeg husker at det var så godt som ingen 1'ere, og 2 var en knallgod karakter. Nå som jeg jobber i vgs, er det nesten ingen 6'ere som deles ut. Den henger der og dingler kjempehøyt oppe, og det er ikke uvanlig at det ikke er noen 6'ere i et tilfeldig fag i en klasse. 5'er en veldig god karakter og 4 også en karakter man kan være stolt av.
Så jeg blir veldig forvirret over at veldig mange som studerer uttrykker skuffelse over å ikke få A. Jeg ville tenkt at B er en ordentlig god karakter (som 5) og at C er en solid karakter (som 4). Am I wrong? Jeg synes også at mange som videreutdanner seg forteller om at de får A'er, og later til å tenke at det er den eneste karakteren man kan gå god for - henger ikke A'en så veldig høyt, egentlig? Er den mer som en 5'er på vgs?
Please enlighten me!