Sv: Modding av skrivefeil
Jeg er ikke av dem som startet med å blande dysleksi inn i denne tråden, men dette er Dysleksiforbundets råd til lærere:
Gode råd til dyslektikernes lærere
Noen tips til deg som er lærer og har elever med lese og skrivevansker i klassen.
- Sett ikke merkelapp lat eller giddaløs på eleven.
- Sammenlign ikke eleven med andre elever i klassen.
- La ikke eleven merke at du forventer gode skoleprestasjoner. Han/hun vil da bli redd for å skuffe deg. Det vil kunne gå utover resultatet.
- La ikke eleven lese høyt for andre hvis han/hun ikke ønsker det.
- Vent ikke at eleven skal lære et ord riktig ved å skrive det noen ganger.
- Bli ikke overrasket over at eleven blir fort trett eller mister motet.
- Vær ikke overrasket hvis elevens håndskrift er ujevn og lite pen, da skriving ofte er svært vanskelig for eleven.
- Vær ikke overrasket hvis elevens prestasjoner er skiftende alt etter tid og situasjon.
- Det er ikke nok å be eleven “ta seg sammen” eller jobbe mer.
- Skryt av eleven når han/hun har gjort en innsats. Selv om det er mange ordfeil, kan du heller minne om at det er mange ord som er skrivet riktig.
- Hjelp eleven til å arbeide med å rette en spesiell ordfeil om gangen, og overse andre feil inntil videre.
- Diskutèr åpent med eleven hva det er som er vanskelig i lesing og skriving.
__________________
LilleT
|