Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Legen har ringt tilbake og jeg kan komme å hente legeerklæringen i morgen. Dette er kun en papirmølle og ikke noen forsikring om at folk ikke lyver eller misbruker ordninger. Jeg har fortalt legen at ungene er syke og legen skriver en erklæring om hva jeg har sagt.
Jeg mener det er å kaste bort legens tid og krefter. En legeerklæring gitt over telefon er ikke mer verdt en en egenmelding direkte til arbeidsgiver.
(legger til at ungen ikke har spydd i fire dager til ende, jeg har to barn som er eller har vært syke med hvert sitt. Frøkna har spydd siden natt til onsdag. Hun har ikke kastet opp idag (enda) så hva skal legen se etter når vi kommer til han da?
Eller skal jeg vise fram prikkene på beina til minstemor og si: "se hun har vært syk, jeg lyver ikke!" Har ikke legene viktigere saker og ting å henge fingrene i?
Ja, jeg synes regelverket er merkelig og dette gjelder ikke egenmeldingsdager. Når jeg er syk kan jeg være hjemme i 8 dager før jeg trenger erklæring fra legen. Vi har ti syktbarndager dager i året, etter det må en ta ut ulønna permisjon så hvis det er en ordning det virkelig ikke lønner seg å tukle med så må det være denne.
Til sammenligning har vi 24 egenmeldingsdager.