Sv: Hvilket ansvar har barnehagen for våre barns klær?
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Når det er en, veldig liten, garderobe på 60 barn, sier det seg selv at vi barnehageansatte ikke klarer huske hvilken genser, lue og vott, som tilhører hvilket barn.
Innimellom blir dessverre tøy rotet bort. Ofte undrer jeg meg på hvorfor foreldre kjøper votter til 400 kroner til toåringen. Ikke klarer ungen gripe om bøtte og spade, hun klarer faktisk ikke bruke hendene, og i tillegg går mor i fistel om en vott har havnet i tørkeskapet, eller ikke havnet i tørkeskapet, eller blitt vrengt eller ikke vrengt, og gud forby havnet på nabohylla, for der kan man jo ikke leite...
Gode, varme ullvotter, som ikke koster en formue, samt et regntrekk, og ungen er varm og klarer bruke hendene.
Det samme går for utetøy generelt. Stort nok til at det er behagelig, varmt og tørt, og ikke så forbanna dyrt at du får hjerteinfarkt om ungen finner på å slite hull i buksebaken.
Tyver kan vi ikke gardere oss mot, dessverre, og låsbare skap... Vel, da har du aldri vært med på å skulle få 60 unger ut på en gang, for ikke å snakke om inn. Skulle vi styrt med 60 nøkler, som
potensielt kunne somles bort, og du aner ikke hvor fantastisk langfingret visse 5-6 åringer, eller en toåring med krakk kan være... Jadda.
De fleste av oss barnehagefolk kjemper en desperat kamp for å holde orden i garderoben, både for ikke T tøy skal somles bort, men også fordi en ryddig garderobe gir et hyggeligere og reinere inntrykk. Men for å klare dette, er vi altså avhengige av hjelp, fra foreldre. Merke, merke og atter merke!
Ellers skal jeg være den aller første til å sukke høyt og tydelig over mange av dagens barnehagegarderober, med altfor liten plass, både til unger og klær.
Mye av dette er resultat av dagens barnehagepolitikk. Kravet om full barnehagedekning, til en minimum av pris, har gitt fritt spillerom for aktører som syns det er en lur ting å stappe mest mulig unger inn på minst mulig plass, på ferrest mulig voksne. Og da sparer de på plass der de kan spare, og det innebærer blant annet felles garderobe. 
Har dere virkelig 60 barn i samme garderobe? 
Å grunnen til at man kjøper dyre ting er vel fordi man har funnet noe som fungerer, selv lette vi lenge før vi fant votter som fungerte godt nok for poden, det samme gjelder klær, men jeg er ikke redd det skal bli ødelagt da, han får leke i det han har. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal klage på at barna har skikkelig tøy, om det er dyrt eller billig spiller vel ingen rolle.
Jeg jobber i barnehage selv, det er ikke mange foreldre som har brydd seg om klærne har blitt ødelagt heldigvis. Det finnes selvsagt noen som tar fullstendig av om en sokk er borte men som regel har de jo forståelse for at noe kan bli borte.
|