Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Og strutsen, det er mulig å melde sykt barn og levere barnet i bhg uten å jukse. :btdt: Om barnet har en sykdom som gjør at man må være våken hele natten, for å ta seg av det, men barnet sover, så det trenger ikke være juks. 
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Da er det riktig å bruke egenmeldingsordningen for egen "sykdom", og for eksempel avtale at man kommer inn på jobb litt senere når man har fått hvilt. Det har jeg gjort selv, og også opplevd at ansatte har måttet gjøre i perioder med barns sykdom.
Mens det som _er_ lov er å f.eks ha en frisk unge i barnehagen mens man selv er i ansvarsgruppemøte eller legemøte eller annen oppfølging ift barnets _kroniske_ sykdom (for det er der forutsetningen ligger), og ta sykt barn for det. Om barnet er med - friskt - eller ikke.
Hos min arbeidsgiver er det nå åpnet for gradert uttak av sykt barn-dager (slik det er åpning for i trygdeloven), men før var det ikke slik. Da betydde det at jeg måtte være borte en hel dag om jeg ville bruke, helt lovlig, av sykt barn-dagene en dag det var noe ift lillegtt. Og det kunne fint hende han var på skolen eller barnehagen den dagen, frisk som en fisk.
Vi får da ikke betalt fri for å ta med barn til lege eller foreldremøter og slikt, forøvrig, slik mange får.
|