Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Det jeg ikke skjønner, er hvordan et budsjett kan hjelpe til å bruke mindre penger? Man spiser jo like mye uansett og er en bukse utslitt og man må ha en ny så er det jo bare sånn. Ryker vaskemaskinen må man ha ny. Fungerer ikke bilen, må man reparere den (eller klare seg uten om det er mulig).
Eller er det sånn at de fleste kjøper mange ting de ikke trenger og at et budsjett gjør at man lar være å kjøpe de tingene?
(Tror jeg kanskje bare er kjedelig fornuftig - så prøver å sette meg inn i andre måter å se på pengebruk på).
Hm. Hos meg er alt relativt. Det hjelper å se hvor mye jeg bruker på ting og tang. Det er ofte slik når jeg kjøper noe nytt at jeg evt kunne ha forskjøvet det til neste måned hvis jeg har brukt for mye så langt i måneden. Og hvis jeg forskyver på et følt behov, hender det til og med at behovet blir borte. For eksempel ved at været endrer seg eller jeg finner noe etter de to store som kan brukes. "Trenger" er relativt. Og hvis poden for eksempel virkelig trenger nye sko og det er lite penger, kan det medføre at det ikke er rom for fullt så bra mat i helgene resten av måneden. Så jo, det hjelper meg å følge med. Men det er ikke så veldig detaljert dette budsjettet vårt. Vi har nok også begge i oss å kunne bli ufornuftige og miste oversikten hvis vi ikke følger godt nok med.