Hva er det med klesstørrelsene?
Jeg lurer på om klesindustrien leker med oss, klesstørrelsene har da virkelig blitt rausere med årene, har de ikke? En størrelse 40 f.eks er ikke det samme som størrelse 40 for 10-15 år siden, definitivt ikke. Jeg er minst 10 kg tyngre enn før barn, men bruker fremdeles samme størrelse. Jeg har ikke blitt strammere, snarere tvert imot, og både vekt og før-nå bilder forteller at jeg uten tvil har blitt større, men jeg kan altså fremdeles bruke samme størrelse i klær, stort sett. Det endelige beviset for svindelen fant jeg her om dagen da jeg fant en ti år gammel bukse i min størrelse fra Vero Moda og prøvde å ta den på meg- den var jo samme størrelse som alle de nye buksene mine.... Trenger jeg å si at det var minst 10 cm om å gjøre før jeg fikk den igjen i livet.
Altså, jeg skjønner hva det handler om. Gjennomsnittsvekta går opp, og klesindustrien tilpasser seg, de skal jo tjene penger. Men er det lurt? Er det greit? Bør det være lov? Er de ikke med på å forskyve grensene for hva som er normalt/sunt og ikke? Og er det bra for oss, egentlig? 
|