Sv: Er du omgitt av/bidrar du til kjerringsnakk?
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Det jeg mener er at det går fint an å snu negativt snakk uten å fornærme noen og dermed bevare en god stemning, slik du skrev at du er opptatt av. Jeg pleier gjøre som Katta, eller jeg pleier å si at "Jeg kjenner ikke xxx så godt, men jeg synes hun virker hyggelig. " på en kvitrekoselig måte og deretter komlimerer jeg det gøye håret eller de flotte gardinene til sladredamen. Det pleier å løse det meste - bare prøv.
Helt enig i dette. Det er sånn jeg gjør det også. Da bryter man likevel litt med forventningen om at "nå skal vi alle kose oss med å sladre om xxx", så det kan være litt ubehagelig av og til det også - særlig om man ikke kjenner folk godt. Aktiv komplimentering hjelper, ja! 
Gjentar meg selv på at det er ikke konseptet å diskutere problemer man opplever i møte med andre som er greia her. Jeg blir selv irritert på folk som snurper sammen munnen og alltid sier "ikke si noe stygt om andre!". Vi opplever små og store vanskeligheter i møte med andre og det trenger vi å lufte både for å få støtte og hjelp når det røyner på.
Det er i settinger som jeg skisserer i HI at jeg synes det blir lavmål. Ingen trenger å lete etter bittesmå feil hos andre og blåse dem opp i en setting som er ment å skape gode relasjoner. Og mangel på menneskelig raushet er noe av det kjipeste jeg vet, så det er mulig dette er en kjepphest - uten at jeg går rundt og irettesetter andre av den grunn.
Sist redigert av Pebbles : 08-11-11 kl 09:42.
|