Er det "galt" å spørre om hjelp i butikken ti-på-stengetid?
Jeg var innom en bokhandel (Ark) i går. Gikk inn døra ti på stengetid, og gikk rett til barnehyllene for å finne en Leseløve-bok eller lignende. Jeg fant ingen, og spurte damen som stod i kassen og holdt på med noe der om "unnskyld? Har dere Leseløvebøker?" en vennlig og høflig og ikke stresset tone. Dama så opp og så rasende ut et øyeblikk, før hun kastet ut armen i retning av en hylle og sa "Der!". Jeg så i hylla, men der var det bøker for større barn, en serie kalt "Leselykke". Jeg lette litt igjen, rundt denne hyllen, men nei.
Så jeg spurte igjen, etter lettleste bøker for små barn som akkurat har lært å lese. "Det står bøker for 3-5 år der!", sa hun. fortsatt surt og kort, og pekte raskt mot hyllene med barnebøker igjen, før hun fortsatte med kassaoppgjøret eller hva det var hun drev med. "Nei, beklager", sa jeg. "Jeg mente sånne bøker som barn kan lese selv, når de akkurat har...". Lenger kom jeg ikke. "Jeg har ikke oversikt over alt som står i hyllene!!" sa hun skarpt, før hun så på klokka (19:53 var den da). 
Jeg blir sjelden opprørt over dårlig service, jeg er ganske happy-go-lucky på sånt. Men det der??
Jeg sa at "jaha? Ja, da får jeg gå i en butikk der de er interessert i å hjelpe, da.", og da fnyste hun etter meg.
Det var tydelig at hun mente at jeg kom altfor sent for å forvente hjelp, men ti på? Er ikke det greit? Jeg hadde vært betalt og ute av butikken i god tid før åtte? Jeg skulle ikke spørre om noe veldig innviklet, tross alt?
I dag handlet jeg på en annen Ark, med hyggelig og høflig betjening.
Og lurer på om jeg skal sende butikken en mail.