Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
For mitt vedkommende er det ikke snakk om å være god i absolutt alt, men å ha såpass innsikt og forståelse i slike greier at jeg er noenlunde selvhjulpen om det skulle bli nødvendig.
Mammen min er mye, mye flinkere på slike handygreier enn meg, men det er jo ikke dermed sagt at jeg ikke trenger å få i alle fall litt kunnskap om det.
Det er jo relativt mye som kan være kjekt å kunne i løpet av et liv, er det ikke? Må man kunne alt på forhånd "i tilfelle"? Det meste kan man lære seg om man må, og de aller fleste lever vel fint med å både motta hjelp og å hjelpe andre ved behov.
Mannen min kan lage mat, men han har aldri bakt en kake. Jeg synes ikke det er nødvendig at han står på kjøkkenet i timesvis og jobber seg gjennom kokeboka for å lære seg de viktigste kakene i tilfelle vi skulle skille oss og mora hans var bortreist en helg han måtte produsere en kake til en skoleavslutning eller noe. Jeg tenker han ville få det til i nødsfall - også tenker jeg at om han ikke hadde fått det til i nødsfall, så hadde han definitivt kunnet kjøpe seg en kake, eller hva?
Sånn synes jeg det er med meg og handygreier også. Jeg synes jeg er et fullt ut dugelig menneske om jeg ikke bruker masse tid på urkjedelige handyting bare for at det liksom er noe jeg må kunne i tilfelle.
Ingen er vel helt hjelpeløse når det virkelig kniper - vi kan alle skru inn en skrue, det er jeg helt sikker på. Å snekre min egen dørkarm derimot, er jeg overbevist at jeg ikke må på noe som helst tidspunkt i livet.