Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
J
Alle disse tingene er jeg klar over, og jeg ser selvsagt at disse valgene kommer av tradisjoner og vane (som igjen bygger på tradisjon og kultur). Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å innrømme? Det er jo ikke tilfeldig at han velger å bygge, mens jeg velger å ta med Hiawata i parken imens.
Jeg vet ikke hvem du spør, men jeg synes ikke dette er vanskelig å innrømme. Det er strengt tatt ikke noe å innrømme i det hele tatt - det er åpenbart at det er det som er grunnen.
Arv & miljø kan man jo diskutere til man blir blå, men for meg er det et poeng å jobbe for likestilling og utvisking av kjønnsrollemønstre i så stor grad at alle føler seg frie og komortable ved å foreta valg basert på egne ønsker/evner uten å stange hodet i en usynlig mur. Samtidig er det helt uproblematisk for meg om det da viser seg at flere kvinner blir sykepleiere og flere menn blir elektrikere - noe annet ville være i implisere at noe skulle være mindre viktig/verdsatt/respektert enn noe annet. Og det er det jeg ser på som essensen av likestillingens mål - at ulike egenskaper/evner/ferdigheter/yrker/interesser skal ha lik verdi.
Så er det selvfølgelig revnenede likegyldig om det går to eller ti jenter i en elektroklasse.
Likeverd har ingen ting med likthet å gjøre.