Sv: "Cubus-barn"
Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.
Flere jeg har snakket med synes dog kjøpepress bare er sunt fordi det setter igang økonomien, og de fattige får et spark bak slik at de står på for å tjene mer penger. Samme folk mener også at kritikk av kjøpepress er misunnelse, og at fattige heller får flytte til plasser der de møter likesinnede (da blir det sikkert lett for ansatte i offentlig sektor å jobbe og bo i byene..).
Hva slags mennesker er det du snakker med? 
Vi har vært bevisste på dette med kjøpepress og har snakket endel med barna om det også. Hvis de ønsker seg konkrete merkeklær for eksempel, så diskuterer vi hvorfor f.eks. Eldste går nå i sjuende klasse og det går fremdeles på en miks av arvet tøy fra alle kjeder. Blant gutta i 10-årsalderen er det mer tendens til merkeklær-hysteri, men det har jeg inntrykk av at mange foreldre starter selv også. Vår sønn ønsket seg mest av alt en Cubus-bukse bare for en måned siden, så jeg tror ikke han synes det er et symbol på at han er så fattig. 
Vi har hverken råd eller lyst til å være med på et merke-hysteri og prøver å være bevisste på dette i samtaler med barna.