Sv: "Cubus-barn"
Jeg gjentar igjen: Dette handler utrolig mye mer om foreldres holdninger, og om hvordan man snakker om andre, enn om klær og hva de koster. Jeg er helt enig i at klær er en kraftig markør og godt kan brukes som mobbe/ertegrunn. Og at det kan være sårere å bli ertet for å være "fattig" enn for å være "rik". Men det er ikke poenget, syns jeg. Men vi må jobbe massemasse med å lære ungene vanlig folkeskikk ("det er udannet å skryte av hva man har og rakke ned på hva andre har!"), med hvordan man snakker om andre ved middagsbordet (og da mener jeg både "fy søren, har du sett den nye bilen deres? Skulle tro de driter penger! Det er noen som har det, ja!" og "huff, de ser da virkelig sjaskete ut, den familien, der de kommer i Sparkjøp-klærne sine!"), og med å hamre inn en forståelse for at folk er forskjellige, de velger forskjellig, de har forskjellig utgangspunkt, og har forskjellig økonomi.