Sv: "Cubus-barn"
Jeg synes det er veldig pussig hvis lærere (og andre, som har vært barn i skolen eller har barn i skolen) ikke har opplevd at "du som tror du er noe" er en av de aller mest effektive utfrysningsmetodene. Den er dessuten kanskje mer rettferdiggjort for litt eldre barn enn å mobbe noen for å være fattige, som jeg tror blir plukket av barna faderlig fort av de fleste oppegående foreldre.
Og det er klart at det ikke er CG-jakken som er problemet. Det er jo ikke Cubus-jakken som er problemet heller. Det er interaksjonen mellom barna, forsøk på å forskyve maktbalansen og sette andre ut til fordel for seg selv som er hele mekanismen.
At barn har behov for å uniformere seg og gli inn i mengden er ikke akkurat nyheter, og jeg skjønner at det er sårt når disse farsottene blir altoppslukende og synlige, og man ikke kan henge seg på. Men å si at det er mer greit å sparke opp enn ned, synes jeg er aldeles absurd. Som Skilpadda sier, det er ikke nødvendigvis at dyrt er opp, det kommer helt og holdent an på maktforholdene i gjengen. Hallo? Har dere ikke gått på skolen selv? Var det bare den rike jenta som styrte alt? Ikke i Loddefjord i 78, i hvert fall; der var det de tøffeste og frekkeste som regjerte.
|