Sv: "Cubus-barn"
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Selvsagt, men det gjør da ikke mobbingen noe bedre. Og all den tid det beviselig finnes en masse mennesker som synes det er "greit" (eller i alle fall mindre problematisk) å sparke oppover enn nedover, så vil jo en slik form av mobbingen være veldig lett å ty til, for det er jo ikke en gang skikkelig mobbing. I motsetning til når noen kaller deg feit, dum eller stygg, for det skal man jo ikke gjøre.
Faktum er at det er mye lettere å ta tak i det at noen kaller deg feit eller stygg enn at de kjefter på deg for den nye jakken din, for det ene er beviselig mobbing, mens det andre er slikt man bare må regne med når man får så mye nytt som du gjør.
Jeg har ikke hevdet at mye penger/fine klær/dyrt sportsutstyr vanligvis er en grunn til mobbing. Jeg hevder at mobbing er vondt, uansett hvilken form den tar.
Det er jeg hjertens enig i. Og jeg har aldri ment at det er greit å sparke oppover. Virkelig ikke. Men jeg tror fortsatt ikke at det er et like stort problem at barn blir mobbet for å ha for bemidlede foreldre, som er at barn blir mobbet for å ha foreldre med dårlig råd. Jeg tror det er et større problem at barn faller utenfor fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å betale det som trengs for at de skal være som "alle andre" enn at barn faller utenfor fordi de har foreldre som har veldig mye bedre råd enn alle de andre barna. Det betyr ikke det samme som at barn fra bemidlede hjem ikke mobbes, for det skjer jo så absolutt. Men det er ikke den øknomiske faktoren som da er avgjørende for at de ikke slipper inn i gjengen.
|