Sv: "Cubus-barn"
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Hva er det du oppfatter som latterliggjøring av barn og familier med god råd?
Jeg har ikke lyst til å gå gjennom hele tråden og ta masse utsagn ut av sin sammenheng for å prøve å forklare hvorfor jeg fikk den oppfatningen - hvert enkelt utsagn er helt sikkert både greit og forsvarlig, også. Men jeg synes det er veldig unødvendig å begynne å si ting som at det er bedre å sparke oppover enn nedover og beslektede ting. For det første synes jeg ikke det er de to valgene man har å velge mellom - det blir litt som å si at det er veldig dumt at man tagger på skoler, og da er det i alle fall bedre at man tagger på bolighus (eller omvendt, hvis det er det man mener), når hovedpoenget vel må være at man ikke skal tagge i det hele tatt. Og for det andre blir det en avsporing fra diskusjonen, fordi man da fort går over til å diskutere om det ene faktisk er verre enn det andre, på individ- og samfunnsplan. (Det at det ene kanskje er et større samfunnsproblem enn det andre betyr ikke at det alltid, i enhver sammenheng, er verre for det enkelte individ. Igjen synes jeg det er lett å se paralleller til "snakke nedsettende om tykke/tynne"-diskusjonen. Fedme er kanskje et større samfunnsproblem, men det betyr ikke at det alltid er verre for enkeltpersoner å bli hetset for overvekt enn for undervekt. Men, som sagt, dette er en avsporing av hovedsaken, slik jeg ser det.)