Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-11, 15:58   #2
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Din beste gorooppskrift

Jeg har prøvd ut flere oppskrifter med røre for å helle i jernet, men jeg ble ikke fornøyd med noen av dem. Smaken ble forsåvidt grei nok, men konsistensen ble helt feil.
Jeg har brukt denne oppskriften, den har hverken vin eller konjakk, men jeg syns den ble god likevel:
2 egg
175 g sukker
2,5 dl kremfløte
1 ts kardemomme
1 ts vaniljesukker
400 g smør
100g potetmel
600 g hv.mel
Pisk egg og sukker til eggedosis, og fløten til krem. Bland i resten. Smøret skal smuldres inn i deigen. Deigen blir ganske bløt, men skal settes kaldt til neste dag.

Det er viktig at deigen er kald mens man kjevler, ellers vil du ikke få kjevlet tynt nok. Jeg har bollen stående i kjøleskapet, og tar ut bare en og en klump. Nok mel på benken er viktig for at ikke deigen skal sette seg fast. Bruk en pappmal for å skjære ut deigen slik at den passer i jernet. Husk å skjære opp goroene rett etter du tar det ut av jernet, før det blir for sprøtt. (Regner med du har et jern som steker 3 og 3 goroer)
Jeg har ikke smurt jernet.

Jeg syns det er best å være to når man steker goro - en kjevler og en steker, men det er ikke umulig å få det til på egenhånd. Har hørt at noen kjevler og skjærer ut alle stykkene først, legger dem på f.eks et serveringsbrett, setter dem kaldt en stund, og så steker. Man må prøve seg fram for å finne ut hva som funker best.

Lykke til!