Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-11, 18:13   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bursdag på annet språk enn norsk

Vanskelig å finne en god overskrift, men dette er historien. Vi bor i en bydel med forholdsvis høy andel innvandrere. Det er ikke ukjent for ungene våre at kompisene deres snakker et annet språk i tillegg til norsk.

For litt siden var knerten (4 år) i en bursdag til en av bestekompisene sine. Knerten var slett ikke så fornøyd når han kom hjem. Det tok litt tid å forstå problemet, men det viste seg at det hadde vært få barnehagekompiser der, mens det var veldig mange barn av vennene til foreldrene (samt en del av disse foreldrene ... vi "andre" leverer bare ungene og går). Disse barna og de voksne hadde nesten bare snakket sitt morsmål seg imellom. Så det var visst en del knerten ikke hadde fått med seg om hva som skulle skje.

Har man lov til å reagere litt på dette? Er det ikke litt uhøflig å arrangere en bursdag hvor noen av de inviterte ikke skjønner hva som skjer fordi det snakkes et annet språk; særlig når det felles språket er norsk?

Nå har jeg jo bare en 4-årings versjon av historien, så det er mange potensielle feilkilder. Det er jo også godt mulig at det var barn (og voksne) der som ikke kunne norsk, og da må man jo nødvendigvis snakke begge språk.

Jeg er bare på hils med foreldrene til han som hadde bursdag, men jeg vet at både mor og far snakker utmerket norsk. De snakker også norsk med sønnen sin når de henter i barnehagen. Sier man ifra at det ble oppfattet som rart for knerten?