Sv: "Cubus-barn"
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Som Ramses ganske riktig påpekte her oppe, så har i alle fall ikke jeg skrevet at "folk som kjøper dyre klær er dumme". (I tilfelle har det skjedd ved en glipp. Jeg har prøvd å være konsekvent med å si at det å kjøpe dyre klær kun pga merket er idiotisk.) Når det er sagt, så er jeg selvsagt med på alle argumenter om å for eksempel kjøpe én god men dyr ytterjakke man har i ti år, framfor å kjøpe ti masseproduserte jakker man har i ett.
Men har du to identiske jakker, og du velger å betale mye mer for den ene av jakkene fordi den har "det riktige" merket (ikke fordi den er produsert på en mer økologisk eller etisk riktig måte, eller av mer "riktige" materialer, etc etc etc), ja da syns jeg det er ganske idiotisk.
Og selvsagt syns jeg ikke at barn skal mobbes. Ikke voksne heller. Herregud, selvsagt syns jeg ikke det.
Som oftest så er jo dyre merkeklær god kvalitet og man finner vel neppe identiske klær som er mye billigere (hvis man ikke snakker om piratkopier). Det er også noen som er opptatt av klær og design og betaler gledelig noen ekstra kroner for noe de liker ekstra godt. Hvorfor er det noe galt i det? Det er også ofte sånn at dyre klær produseres på en annen måte enn billigere klær og at samfunnsbevisste mennesker kan være opptatt av dette. Eller i det minste bruke det som et argument for å bruke noen ekstra kroner på et produkt.
Skal ikke folk få lov til å ta slike valg? Skal alle være helt like i tilfelle noen opplever å være utenfor. Jeg mener at det er andre mekanismer enn økonomi som skaper mobbing. Mennesker er også ulikt interessert i mote og klær.
Det finnes feks hestejenter som bruker tusenvis av kroner på ridetimer og utstyr, eller unger som danser ballet som nevnt over. Jeg har ei venninne som fikk klarinett til mangfoldige tusen som tolvåring. Er ikke dette heller greit?
Hvor skal vi sette disse grensene? Jeg forstår selvsagt at det er trist for barn i ressursvake familier, jeg var et slikt barn selv, men er løsningen virkelig å få alle rundt til å endre seg? Skal jeg kjøpe vinterdress på cubus neste gang framfor reima fordi nabogutten ikke får reima. Hva med alle de som har store hus, hytter, playstation eller egen tv som ikke dattra mi har? Min datter kan jo like gjerne bli mobbet som noen andre. Det er alltid noe ungdommen ikke har eller ikke får så hvis dette er årsak til utfrysning og mobbing så ser det mørkt for de aller fleste.