Vis enkelt innlegg
Gammel 29-11-11, 16:40   #166
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men hvor mange menn er det som slutter å jobbe for å mekke bil?

Helt sikkert flere enn kvinner som slutter i jobben for å bake cupcakes

Jeg lurer på hvor mange som fremdeles tror at et rent hjem, hjemmelaget mat og harmoniske barn kommer av seg selv. Hvis vi vil ha det, så må vi jobbe for det. Og det kan fort bli mer jobb enn det enkelte hadde tenkt seg.

Det er fremdeles flere kvinner enn menn som har de "typiske husmorsyslene" som yrker. Dekorasjon, renhold, kantinearbeid, barnepass, omsorg - der er det drøssevis av yrker hvor kvinner er overrepresenterte. I tillegg viser det seg at kvinner i dag, selv om de bruker mindre tid enn for tretti-førti-femti år siden og selv om de er i arbeid, bruker mer tid på hus og heim enn menn.

Jada, det går an å leie inn vaskehjelp, barnepass, det går an å kjøpe ferdiglaget mat. Men det er stort sett kvinner som utfører tjenestene.

Jeg tror ikke at muffinsblogging er likestillingens død i det hele tatt. Vi kan alle gå i oss selv og anerkjenne at enkelte "selvsagte" ting faktisk ikke kommer av seg selv. Vi må anerkjenne at det krever innsats og arbeid for det våre mødre, bestemødre og oldemødre har gjort ulønnet i alle år. Mange hus fra femtitallet er fremdeles i brukbar stand - ikke fordi de ble så vanvittig solid bygget, men fordi de ble så vanvittig godt vedlikeholdt og renholdt. Det er ikke noe galt i å være stolt over å vedlikeholde hus og heim og å lage pen mat, syns jeg. Verken da eller nå folk tar ut eksponeringsbehovet sitt på så mange vis, og det er fremdeles sånn at folk får bruke tiden sin som de vil.