Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Men altså, det er jo et høyreekstremistisk miljø. Finnes det faktisk folk blant dem som er i den samme vrangforestillingen som han, som er enig i alt han sier? Greit at det er mange innvandrerfiendtlige folk som tror det foregår en konspirasjon der islam skal ta over Europa, men alle de andre tingene. Knights templar, at han skal bli regent i Norge, at han skal drive avl på nordmenn osv? Jeg tviler altså. Hvis han er alene om vrangforestillingen sin så stemmer sikkert diagnosen også, og er ikke bare en bås vi setter alle som har ekstreme meninger inn i.
Vrangforestillinger blir påvirket av kultur også. Før var det ganske vanlig at schizofrene trodde de var Gud feks. Nå er ikke Gud så fremtredende lenger i vårt samfunn (hvertfall ikke for alle), så nå får den samme storhetstanken uttrykk i at han er en som redder sitt folk, skal bli regent i Norge osv. Før kunne paranoide vrangforestillinger handle om stråling fra verdensrommet, folk kunne finne på å beskytte seg ved å ta aluminiumsfolie på hodet. Nå handler de kanskje om at islamistene er ute etter å ta verden.
Jeg tror det høyreekstremistiske miljøet var der først, og at ideene deres ble brukt og så spunnet videre på, av abb. På den måten tror jeg ikke at de høyreekstreme miljøene kan stilles ansvarlige for abbs handlinger.
At vi har såpass mange høyreekstremistiske miljøer og meninger er jo også et problem, men et annet problem, slik jeg ser det - men som kan være spesielt farlig i kontakt med gærninger som abb.