Sv: Skolejulegudstjeneste?
Opprinnelig lagt inn av Fadese
Våre barn går i kirka. Det er på ingen måte et prinsipp for meg at de skal skjermes fra det kristne budskapet, selv om vi foreldre er ateister. Tvert imot tenker jeg at kunnskap om kristendommen er nyttig, og jeg har selv merket at jeg har har noen hull der, som antakeligvis stammer fra at jeg ikke hadde kristendomskunnskap på skolen selv (selvsagt fikk jeg mye annet positivt, det er klart). Og antakeligvis er det mye mer spennende for barn å tilegne seg denne kunnskapen i en stemningsfull kirke enn å lese fra ei bok. Min eneste betenkning er om barna skulle "utsettes" for en svært konservativ og lite filtrert prest, og jeg vet vi har en av den sorten her i sognet. Det har jeg løst ved å ringe menighetspedagogen og spurt hvem som skal lede gudstjenesten, og hver gang har det vært en av de yngre prestene som har ledet den. Nå vet jeg ikke riktig hvordan de legger opp dette for skolebarn, men for barnehagebarn har de i alle fall et kjempespennende og godt gjennomført opplegg i kirka her.
Så konklusjonen: Ja, mine barn går i kirka. Kristendommen har hatt en stor innflytelse på vårt samfunn og er en viktig del av får historie, og det trenger barna kunnskap om. Jeg ser ikke poenget med å skjerme barna fra kristendom, like lite som jeg vil skjerme dem fra andre religioner.
Det betyr da virkelig ikke at man "skjermer barna fra kristendommen" når man ikke ønsker at de deltar i gudstjeneste? Jeg kan ikke helt se at læring om religion betyr at man må delta i forkynnende arrangementer.