Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene
Jeg synes dette er en helt grei løsning Tjorven, og dere vet best hva hun blir glad for. Jeg tror begge mine ville elsket en slik type seng med sofa løsning. Og når det kommer til rettferdighet og hva som er praktisk er jeg fortsatt litt stuss ovenfor egne barn, men jeg jobber for at det skal være ganske jevnt nå som de skjønner litt mer av slikt.
Eldste er født på våren, yngste i oktober. Eldste får ofte flotte ting som sykkel og fint sommertøy. Yngste arver dette, og trenger følgelig hverken sykkel eller særlig med sommertøy, og kan ønske seg hva hun vil uten tanke på dette. Ski og akeutstyr er heller ikke særlig moro å få når man sitter i oktober med sprutregn.
Ingen av de har klaget altså, men vi ender opp med å kjøpe mer og mer av dette "praktiske" utenom bursdag og jul, for så å kunne gi de noe de har ønsket seg mer fra eget hode disse gavedagene. Vi hadde litt flaks med sykkelønske til eldste nå, da er jo saken grei, men stort sett så er slikt utstyr, særlig vinterutstyr, noe de ikke har på lista si. Skal vi la henne gå på 20 cm for korte ski? Skal vi gi henne en gave, som hun egentlig ikke har ønsket seg i det hele tatt? Ingen av de er noe særlig gira på langrenn lenger, de hadde nok takket pent, men jeg tror ikke de hadde jublet i taket over å få det på julaften. Men vi vil jo at de skal ha, så vi får gått på tur og dratt på hytta med ski. Det har løst seg greit ved at vi kjøper på tilbud, brukt eller arver utstyr som jeg synes man må ha.
Det er selvsagt sportsutstyr de synes er gøy også, men man har liksom en grunnutrustning pr barn, og jeg har litt følere for at enkelte øvelser er de mindre glad i. Om andre kom med det, så greit, men fra oss som mamma og pappa, det hadde blitt litt som jeg fikk strykejern av mannen min.
Om man så legger til at det omtrent er utelukkende eldste som har behov, yngste arver fra søster og tre kusiner, så blir det som det blir her. Bortskjemte er de okke som. 
|